Informacje dla autorów Płockiego Rocznika Historyczno-Archiwalnego
- Teksty składane do publikacji w „Płockim Roczniku Historyczno-Archiwalnym” powinny być zgodne z profilem i tematyką czasopisma oraz spełniać kryteria publikacji naukowej.
- Do publikacji przyjmujemy teksty wcześniej niepublikowane i oryginalne (nie naruszające praw autorskich osób trzecich). Zgłaszane artykuły nie mogą być w tym samym czasie złożone do druku w innych czasopismach. Muszą też ujawniać wkład współautorów w ich opracowaniu.
- Wydawca nie pobiera od autorów żadnych opłat za przygotowanie i publikację tekstów. Wydawca nie wypłaca także honorariów autorom artykułów. Autorzy opublikowanych tekstów otrzymują bezpłatnie dwa egzemplarze autorskie czasopisma.
- Z autorami tekstów przyjętych do publikacji zawieramy umowy wydawnicze.
- Zgłoszenie tekstu do publikacji jest równoznaczne ze zgodą na poddanie go procedurze recenzyjnej, niezbędnym zmianom językowo-stylistycznym i edytorskim oraz publikację w przypadku pozytywnej oceny.
- Teksty do publikacji prosimy przesyłać w postaci elektronicznej na adres e-mail Redakcji: redakcja@plock.ap.gov.pl. Przesyłając tekst do publikacji należy podać dane kontaktowe autora głównego (e-mail, nr telefonu oraz adres do korespondencji).
- Teksty muszą spełniać wymogi formalne i techniczne. Redakcja zastrzega sobie prawo zwrócenia autorowi tekstu z prośbą o jego uzupełnienie i przeredagowanie.
- Redakcja zastrzega sobie prawo wprowadzania do tekstów zmian formalnych, uwzględniających zasady edytorskie i umożliwiających ujednolicenie zapisów
w publikowanych tekstach, oraz prawo oceny i selekcji nadesłanego materiału ilustracyjnego. - Nadesłane teksty są poddawane ocenie formalnej przez Redaktora Naczelnego w porozumieniu z Redakcją, który ocenia każdy tekst pod kątem zgodności z profilem czasopisma i zasadami dotyczącymi jego przygotowania.
- W przypadku akceptacji tekstu, Redaktor Naczelny informuje o tym fakcie autora, usuwa
z artykułu jego dane identyfikacyjne i przekazuje tekst do recenzji. Zasady i etapy procesu recenzowania opisane są w zakładce „Procedura recenzowania”. - Po wprowadzeniu zmian sugerowanych przez recenzentów, przyjmujemy tekst do publikacji. Natomiast teksty niepodlegające recenzowaniu (materiały zamieszczane w dziale Kronika i recenzje) przyjmujemy do publikacji po akceptacji przez Redaktora Naczelnego w porozumieniu z Redakcją.
- Teksty przyjęte do druku podlegają weryfikacji językowej i edytorskiej dokonywanej przez Redakcję w porozumieniu z autorem, w celu ostatecznego zaakceptowania tekstu do druku.
- Jeśli autor nie zgadza się na wprowadzenie zmian sugerowanych przez recenzentów lub redakcji i korekty językowej i edytorskiej, Redaktor Naczelny odmawia opublikowania tekstu.
- W przypadku sprawy spornej Redaktor Naczelny zasięga opinii przedstawicieli Rady Naukowej czasopisma.
Zasady przygotowania tekstu do publikacji
- Teksty przesyłane do publikacji prosimy dostarczyć w postaci elektronicznej w formacie edytowalnym.
- Artykuły naukowe powinny mieć objętość maksymalnie 30 stron znormalizowanego maszynopisu, to znaczy 30 wersów tekstu tj. 1800 znaków na stronie.
- W tekście artykułu naukowego należy zamieścić notę o autorze, zawierającą stopień naukowy, zajmowane stanowisko, informację o afiliacji lub miejscu pracy, zainteresowaniach badawczych, e-mail autora.
- Tekst artykułu powinien zawierać: bibliografię załącznikową (zestawioną na końcu artykułu), streszczenie (do 0,5 strony) oraz słowa kluczowe (do 5 słów). Bibliografia obejmuje źródła cytowane w tekście lub na które powołuje się autor artykułu. Streszczenie powinno zawierać: cel artykułu, rodzaj zastosowanej metodyki badawczej, główne wyniki badań. Słowa kluczowe muszą odnosić się do głównych zagadnień poruszanych w artykule.
- Tekst należy przygotować czcionką Times New Roman 12 pkt, bez stosowania twardych spacji, z zachowaniem interlinii (1,5 wiersza).
- Do tekstu można dołączyć materiał ilustracyjny proponowany do publikacji. Autor powinien być właścicielem praw autorskich do wykorzystywanych ilustracji. W wypadku gdy prawa autorskie do ilustracji przysługują innym osobom lub podmiotom, autor ma obowiązek dostarczenia do Redakcji pisemnej zgody ich właściciela na publikację ilustracji.
- Ilustracje powinny być formatu jpg (skany w rozdzielczości co najmniej 300 dpi). Prosimy opisać ilustracje w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację i przesłać je w oddzielnych plikach (prosimy nie wklejać ilustracji do tekstu).
- Autor powinien przesłać także spis ilustracji zawierający: podpis lub opis ilustracji;
w przypadku fotografii – imię i nazwisko autora zdjęcia; przy reprodukcjach – miejsce przechowywania oryginału i ewentualną sygnaturę obiektu.
Zasady etyki publikacji
Redaktor
- Redaktor Naczelny odpowiada za dochowanie standardów procedury recenzyjnej oraz wszelkich norm, które mają gwarantować odpowiednią jakość merytoryczną publikacji,
w szczególności za odpowiednią selekcję tekstów oraz działania na rzecz udoskonalania publikacji przez autorów. Podejmuje decyzje bezstronnie, uwzględniając zasadę niezależności redakcyjnej w oparciu o recenzje i opinie członków Redakcji oraz Rady Naukowej. - Redaktor Naczelny podejmuje kroki na rzecz przeciwdziałania uchybieniom w zakresie etyki wydawniczej i wyeliminowania przypadków plagiatu oraz działań z zakresu guest authorship (autorstwo gościnne/honorowe) i ghostwriting (autorstwo widmo). Może on podjąć decyzję o wycofaniu tekstu z publikacji w przypadku podejrzeń o stosowanie nieuczciwych praktyk takich jak plagiat, fałszowanie wyników badań itp.
- Redaktor Naczelny stosuje zasadę poufności polegającą na nieujawnianiu osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat zgłaszanych do publikacji prac na każdym etapie ich procedowania.
- Redaktor, w uzasadnionych przypadkach, podejmuje decyzję o publikacji sprostowania, wyjaśnienia lub przeprosin.
Recenzenci
- Recenzent powinien posiadać kompetencje do oceny publikacji w danej dyscyplinie naukowej oraz reputację rzetelnego recenzenta.
- Recenzent dokonuje oceny publikacji przy zachowaniu standardów rzetelności i obiektywności. Recenzent ma obowiązek dokładnie zapoznać się z recenzowanym artykułem i dochować wszelkich starań, aby rzetelnie i uczciwie ocenić jego wartość.
- Recenzent formułując zarzuty wobec ocenianego tekstu zobowiązany jest je uzasadnić i być wsparciem dla Redaktora w podejmowaniu decyzji co do publikacji. Wszelkie wykryte informacje dotyczące plagiatu w tekście powinny być przekazane Redaktorowi Naczelnemu.
- W celu zapewnienia bezstronności oceny recenzent otrzymuje tekst zanonimizowany. Stosowana jest zasada double blind review (tzw. podwójnie ślepej recenzji). W przypadku, gdy wykorzystanie przez recenzenta wiedzy o wcześniejszych badaniach autora jest niezbędne do rzetelnej oceny tekstu, stosowana jest zasada single blind review (tzw. ślepej recenzji).
- Recenzent zobowiązany jest do stosowania zasady poufności.
- Recenzent nie może wykorzystywać treści recenzowanych prac dla swoich potrzeb naukowych.
- Recenzent nie może oceniać prac, w przypadku których zachodzi konflikt interesów wynikający z rywalizacji, podległości służbowej, współpracy lub innej relacji czy powiązania z którymkolwiek z autorów, bądź instytucji powiązanych z nadesłanymi artykułami.
Autorzy
- Zgłaszana przez autora publikacja powinna mieć charakter autorski, samodzielny oraz dotąd niepublikowany. Nie może być też w tym samym czasie rozpatrywana przez innego wydawcę.
- Autor ma obowiązek poprawnego wskazania wykorzystanych prac innych autorów poprzez staranność w przytaczaniu cytatów oraz sporządzaniu bibliografii. Autor powinien także rzetelnie podać źródła na podstawie których prowadzono badania naukowe.
- W przypadku publikacji posiadającej współautorów, autor określa wkład innych osób w powstanie tekstu.
- Autor powinien podać informację o źródłach finansowania badań, innych niż środki finansowe ośrodka akademickiego, w którym jest afiliowany.
- Autor powinien informować o istnieniu konfliktu interesów, który może wpływać na treść tekstu.
- Autor ma prawo do uzyskiwania informacji na temat przebiegu procesu recenzyjnego i przybliżonej daty publikacji artykułu.
- Autor po otrzymaniu recenzji zobowiązany jest do wprowadzenia sugerowanych zmian i poprawek. W przypadku ich braku wydawca może odrzucić tekst.
- W przypadku wykrycia istotnych błędów w już opublikowanym artykule, autor zobowiązany jest do nadesłania stosownego sprostowania.